Tuesday 3 October 2017

Gjør Business Indikatorer Handels Tvers Grensene


Lokalbefolkning Handel over grenser Metodikk Gjør forretningspapirer tid og pris knyttet til logistikkprosessen med eksport og import av varer. Gjøre forretninger måler tid og pris (unntatt takster) knyttet til tre sett med prosedyrer for dokumentdokumentasjon, grenseoverensstemmelse og innenlands transportmdashwithin den samlede prosessen med å eksportere eller importere en forsendelsesgode. Figur 1, med eksempel på Brasil (som eksportør) og Kina (som importør), viser prosessen med å eksportere en forsendelse fra et lager i opprinnelsesøkonomien til et lager i en utenlandsk handelspartner gjennom en havn. Figur 2, med eksempel på Kenya (som eksportør) og Uganda (som importør), viser prosessen med å eksportere en forsendelse fra et lager i opprinnelsesøkonomien til et lager i en regional handelspartner gjennom en landgrense. Rangeringen av økonomier på enkel handel over landegrensene er bestemt ved å sortere avstanden til grensene for handel over landegrensene. Disse resultatene er det enkle gjennomsnittet av avstanden til grenseverdier for tiden og kostnaden for dokumentaroverholdelse og grenseoverholdelse for eksport og import (figur 3). Figur 3 - Handel over landegrensene: Tid og kostnader for eksport og import Selv om Doing Business samler og publiserer data om tid og kostnad for innenlands transport, bruker den ikke disse dataene til å beregne avstanden til grenseverdien for handel over landegrenser eller rangeringen på enkel handel over landegrensene. Hovedårsaken til dette er at tiden og kostnaden for innenlands transport påvirkes av mange eksterne faktorer, blant annet som geografi og topografi av transittområdet, veiskapasitet og generell infrastruktur, nærhet til nærmeste havn eller grense, og plasseringen av varehus hvor De handlede varene er lagret og de er ikke direkte påvirket av økonomyrsquos handelspolitikk og reformer. Dataene om handel over landegrensene samles gjennom et spørreskjema administrert til lokale speditører, tollmeglere, havnemyndigheter og forhandlere. Spørreskjema svar er verifisert gjennom flere runder av oppfølgingskommunikasjon med respondenter, samt ved å kontakte tredjeparter og konsultere offentlige kilder. Spørreskjemaet er bekreftet gjennom telefonsamtaler eller besøk på stedet i de fleste økonomier. Hvis en økonomi ikke har noen formell, storskala, privat sektoroverskridende handel som foregår som følge av statlige restriksjoner, væpnet konflikt eller en naturkatastrofe, regnes det som en ikke økende økonomi. En ingen praksisøkonomi mottar en avstand til grenseverdien på 0 for all handel over grenseindikatorer. Forutsetninger for casestudien For å gjøre dataene sammenlignbare over økonomier, gjøres det flere antagelser om de omsettede varene og transaksjonene: For hver av de 190 økonomiene som omfattes av Doing Business. Det antas at en forsendelse reiser fra et lager i den største forretningsbyen i eksporterende økonomi til et lager i den største forretningsbyen i den importerende økonomien. For 11 økonomier blir dataene også samlet, i de samme sakstudieforutsetningene, for den nest største forretningsbyen. Import - og eksport-casestudier antar ulike handlede produkter. Det antas at hver økonomi importerer en standardisert forsendelse på 15 tonn containerbeholdere (HS 8708) fra sin naturlige importpartnermdasht økonomi, hvorfra den importerer den største verdien (pris ganger kvantitet) av auto deler. Det antas at hver økonomi eksporterer produktet av sin komparative fordel (definert av den største eksportverdien) til sin naturlige eksportpartnermdash økonomi som er den største kjøperen av dette produktet. Edelmetall og edelstener, mineralbrensel, oljeprodukter, levende dyr, rester og avfall av matvarer og produkter samt legemidler er imidlertid utelatt fra listen over mulige eksportprodukter, og i disse tilfellene anses den nest største produktkategorien som nødvendig . (1) En forsendelse er en handelsvare. Eksportforsendelser behøver ikke nødvendigvis å være containerisert, mens importlevering av auto deler antas å være containerisert. Hvis regjeringsavgiftene bestemmes av verdien av forsendelsen, antas verdien å være 50.000. Produktet er nytt, ikke brukt eller bruktvarer. Eksporterende importfirma ansetter og betaler for en speditør eller tollmegler (eller begge deler) og betaler for alle kostnader knyttet til internasjonal frakt, innenlands transport, godkjenning og obligatorisk inspeksjon fra toll og andre myndigheter, port eller grensehåndtering, dokumentaravgift og lignende. Transportformen er den mest brukte for det valgte eksport - eller importproduktet og handelspartneren, som er havn eller landgrenseovergang. Alle elektroniske innleveringer av opplysninger forespurt av et myndighetsorgan i forbindelse med forsendelsen anses å være dokumenter som er innhentet, utarbeidet og sendt under eksport - eller importprosessen. En port eller grense er definert som et sted (seaport eller landgrenseovergang) hvor varer kan gå inn eller forlate en økonomi. Offentlige organer som anses som relevante, er byråer som skikker, havnemyndigheter, veipoliti, grensevakter, standardiseringsorganer, departementer eller avdelinger for landbruk eller industri, nasjonale sikkerhetsbyråer, sentralbanker og andre myndigheter. Tiden måles i timer, og 1 dag er 24 timer (for eksempel er 22 dager registrert som 22 ganger 24 528 timer). Hvis fortolling tar 7,5 timer, registreres dataene som er. Alternativt, anta at dokumenter blir sendt til et tollorgan kl 08:00, behandles over natten, og kan hentes klokken 08:00 neste dag. I dette tilfellet vil tidspunktet for fortolling bli registrert som 24 timer fordi den faktiske prosedyren tok 24 timer. Forsikringskostnader og uformelle betalinger som ingen kvittering er utstedt, er ekskludert fra kostnadene som er registrert. Kostnader er rapportert i amerikanske dollar. Bidragsytere blir bedt om å konvertere lokal valuta til amerikanske dollar basert på valutakursen som gjeldes dagen de svarer på spørreskjemaet. Bidragsytere er private sektoreksperter i internasjonal handelslogistikk og er informert om valutakurser og deres bevegelser. Dokumentaroverensstemmelse fanger tid og kostnader knyttet til overholdelse av dokumentarkravene til alle regjeringsorganer i opprinnelsesøkonomien, destinasjonsøkonomien og eventuelle transittøkonomier. Målet er å måle totalbelastningen ved å utarbeide et bunt med dokumenter som gjør det mulig å fullføre internasjonal handel for produktet og partnerparet som antas i casestudien. Som en forsendelse flyttes fra Mumbai til New York City, for eksempel, må speditøren forberede og sende inn dokumenter til tollforetaket i India, til havnemyndighetene i Mumbai og til tollforetaket i New York City. Tiden og kostnaden for dokumentaroverholdelse inkluderer tid og kostnader for å skaffe dokumenter (for eksempel tid brukt til å få dokumentet utstedt og stemplet) forberede dokumenter (for eksempel tid brukt til å samle inn opplysninger for å fullføre tolldeklarasjonen eller opprinnelsesbeviset) behandlingsdokumenter ( slik som tid brukt til å vente på den relevante myndigheten om å utstede et fytosanitært sertifikat) som fremlegger dokumenter (som for eksempel tid som viser en havnekontaktkvittering til havnemyndighetene) og innlevering av dokumenter (som for eksempel tidsbruk som sender en tolldeklarasjon til tollorganet personlig eller elektronisk). Alle elektroniske eller papirinnleveringer av opplysninger forespurt av et myndighetsorgan i forbindelse med forsendelsen anses å være dokumenter som er innhentet, utarbeidet og sendt under eksport - eller importprosessen. Alle dokumenter utarbeidet av speditør eller tollmegler for produktet og partnerparet som antas i casestudien, er inkludert, uavhengig av om de er pålagt ved lov eller i praksis. Eventuelle dokumenter utarbeidet og sendt inn for å få tilgang til fortrinnsbehandling mdash for eksempel, et originmdashare sertifikat inkludert i beregning av tid og kostnad for dokumentaroverholdelse. Eventuelle dokumenter utarbeidet og innlevert på grunn av en oppfatning at de letter overføringen av forsendelsen, er også inkludert (for eksempel speditører kan utarbeide en pakke liste fordi det i deres erfaring reduserer sannsynligheten for fysiske eller andre påtrengende inspeksjoner). I tillegg er eventuelle dokumenter som er obligatoriske for eksport eller import inkludert i beregning av tid og pris. Dokumenter som kun må oppnås en gang, teller imidlertid ikke. Og Doing Business inneholder ikke dokumenter som trengs for å produsere og selge i det innenlandske markedet, som sertifikater for testing av tredjeparts sikkerhetsstandarder som kan være nødvendig for å selge leker i hjemlandet, uten at et regjeringsorgan trenger å se disse dokumentene under eksportprosessen. Border compliance overtar tid og kostnader knyttet til overholdelse av økonomyrsquos tollregler og med forskrifter knyttet til andre inspeksjoner som er obligatoriske for at forsendelsen skal krysse økonomyrsquos-grensen, samt tid og kostnad for håndtering som finner sted på sin port eller grense. Tiden og kostnaden for dette segmentet inkluderer tid og kostnader for fortolling og inspeksjonsprosedyrer utført av andre myndigheter. For eksempel vil tidspunktet og kostnaden for å gjennomføre en fytosanitær inspeksjon bli inkludert her. Beregningen av grenseoverholdelsestid og - kostnad avhenger av hvor grenseoverensstemmelsesprosedyrene finner sted, hvem krever og utfører prosedyrene og hva er sannsynligheten for at inspeksjonene skal gjennomføres. Hvis all tolvklarering og andre inspeksjoner finner sted i havnen eller grensen, tar tidsrammen for grensefunksjonen hensyn til denne samtidigheten. Det er helt mulig at grensens overholdelsestid og kostnad kan være ubetydelig eller null, som i tilfelle handel mellom medlemmer av EU eller andre tollforeninger. Hvis noen eller alle toll - eller andre inspeksjoner finner sted på andre steder, blir tid og kostnad for disse prosedyrene lagt til tid og pris for de som skjer i havnen eller grensen. For eksempel i Kazakhstan finner du alle tollklareringer og inspeksjoner på et tollsted i Almaty som ikke ligger ved landegrensen mellom Kasakhstan og Kina. I dette tilfellet er grenseoverholdelsestiden summen av tiden som brukes på terminalen i Almaty og håndteringstiden ved grensen. Å gjøre forretninger ber bidragsytere til å anslå tid og kostnader for godkjenning og inspeksjoner av tollmyndighetsmaskere definert som dokumentariske og fysiske inspeksjoner for å beregne plikter ved å verifisere produktklassifisering, bekrefte kvantitet, bestemme opprinnelse og kontrollere sannheten av annen informasjon på tolldeklarasjonen . (Denne kategorien inkluderer alle inspeksjoner for å hindre smugling.) Dette er klaring og inspeksjonsprosedyrer som finner sted i de fleste tilfeller og anses derfor som standard saken. Tids - og kostnadsestimatene tar opp effektiviteten til tollorganet i økonomien. Doing Business ber også bidragsytere til å anslå total tid og kostnader for godkjenning og inspeksjon av toll og alle andre myndigheter for det angitte produktet. Disse estimatene står for inspeksjoner knyttet til helse, sikkerhet, fytosanitære standarder, samsvar og lignende, og dermed oppnår effektiviteten til byråer som krever og utfører disse tilleggsinspeksjonene. Hvis inspeksjoner fra andre organer enn toll utføres i 20 eller færre tilfeller, tar grenseoverholdelsestidspunktet og kostnadsforanstaltningene kun hensyn til klarering og inspeksjon ved toll (standard saken). Hvis inspeksjoner fra andre byråer finner sted i mer enn 20 tilfeller, tar tid og kostnadstiltak hensyn til godkjenning og inspeksjon av alle byråer. Forskjellige typer inspeksjoner kan finne sted med forskjellige sannsynligheter. For eksempel kan skanning finne sted i 100 tilfeller mens fysisk inspeksjon skjer i 5 tilfeller. I slike situasjoner ville Doing Business telle tiden bare for skanning fordi det skjer i mer enn 20 tilfeller mens fysisk inspeksjon ikke gjør det. Grenseoverensstemmelsestidspunktet og kostnaden for en økonomi inkluderer ikke tid og kostnad for etterlevelse av regelverket i enhver annen økonomi. Innenlandsk transport fanger opp tiden og kostnaden ved transport av forsendelsen fra et varehus i økonomiens største forretningssted til den mest brukte havn, flyplass eller landgrense for økonomien. For 11 økonomier blir dataene også samlet for den nest største forretningsbyen. Dette settet av prosedyrer fanger tiden for (og kostnadene for) den faktiske transporten eventuelle trafikkforsinkelser og trafikkpolitiske sjekker, samt tid brukt på lasting eller lossing i lageret eller grensen. For en kystøkonomi med en utenlandsk handelspartner tar innenlandsk transport tid og pris fra lastingen av forsendelsen på lageret til forsendelsen når økonomyrsquos havnen. For en økonomi som handler gjennom en landgrense, tar den innenlandske transporten tid og pris fra lastingen av forsendelsen på lageret til forsendelsen når økonomyrsquos landgrense. Tids - og kostnadsoverslagene er basert på den mest brukte transportformen (lastebil, tog, elvebåt) og den mest brukte ruten (vei, grenseposter) som rapportert av bidragsytere. I det overveldende flertallet av tilfellene er alle bidragsytere i en økonomi enige om modus og rute. I de få gjenværende tilfellene foretok Doing Business flere bidragsytere for å få en følelse av hvorfor det var uenighet. I disse tilfellene er tids - og kostnadsestimater basert på modus og rute valgt av de fleste bidragsytere. For de 11 økonomiene som data samles inn for både den største og nest største forretningsbyen, gjør Doing Business den mest brukte ruten og den mest brukte transportmåten er forskjellig for de to byene. For eksempel transporteres forsendelser fra Delhi med tog til Mundra port for eksport, mens forsendelser fra Mumbai reiser med lastebil til Nhava Sheva port som skal eksporteres. I eksportkasestudien, som nevnt, antar Doing Business ikke en containerisert forsendelse, og tids - og kostnadsestimater kan være basert på transport av 15 tonn ikke-kontainerte produkter. I import case-studien antas auto deler å være containerisert. I de tilfellene hvor lasten er containerisert, er tiden og kostnaden for transport og andre prosedyrer basert på en forsendelse som består av homogen last som tilhører en enkelt klassifiseringskode for Harmonisert System (HS). Denne antagelsen er spesielt viktig for inspeksjoner, fordi forsendelser av homogene produkter ofte er underlagt færre og kortere inspeksjoner enn forsendelser av produkter som tilhører ulike HS-koder. I enkelte tilfeller reiser forsendelsen fra lageret til et tollsted eller terminal for godkjenning eller inspeksjon og reiser deretter videre til havnen eller grensen. I disse tilfellene er innenriks transporttid summen av tiden for begge transportsegmentene. Tid og kostnader for klaring eller inspeksjoner inngår i tiltakene for grenseoverholdelse, men ikke i de for innenlands transport. Handelen over grenseindikatorene registrerer tid og pris knyttet til logistikkprosessen for eksport og import av varer hvert år. Avhengig av virkningen på dataene, er enkelte endringer klassifisert som reformer og oppført i oppsummeringene av Doing Business reformer i 201516 delen av rapporten for å bekrefte implementeringen av betydelige endringer. Reformer er delt inn i to typer: de som gjør det lettere å gjøre forretninger og de som gjør det vanskeligere å gjøre forretninger. Handelen over grensen indikator bruker et standardkriterium for å gjenkjenne en reform. Det samlede gapet på den totale avstanden til grensen til indikatorsettet brukes til å vurdere effekten av dataendringer. Enhver datautdatering som fører til en endring på 2 eller flere prosentpoeng på den relative avstanden til grensehullet, er klassifisert som en reform (for mer informasjon om det relative gapet, se kapittelet om avstanden til grensen og enkelt å gjøre forretningsrangeringen) . For eksempel hvis implementeringen av et enkelt vindusystem reduserer tid eller kostnad på en slik måte at det totale relative gapet reduseres med 2 prosentpoeng eller mer, er en slik endring klassifisert som en reform. Mindre fraktgebyroppdateringer eller andre små endringer på indikatorene som har en samlet innvirkning på mindre enn 2 prosentpoeng på det relative gapet, er ikke klassifisert som en reform, men deres innflytelse er fortsatt reflektert på de mest oppdaterte indikatorene for dette indikatorsettet . 1. For å identifisere handelspartnerne og eksportproduktet for hver økonomi, samler Doing Business data om handelsstrømmer for de siste fire årene fra internasjonale databaser som for eksempel FNs handelsstatistikkdatabase (UN Comtrade). For økonomier for hvilke handelsstrømdata ikke var tilgjengelige, ble data fra tilordnede regjeringskilder (ulike departementer og avdelinger) og landsbankens landskontorer benyttet for å identifisere eksportproduktet og de naturlige handelspartnerne.

No comments:

Post a Comment