Wednesday 11 October 2017

Mcd Moving Average


McDonalds Corporation Stock Chart Realtid etter timer Pre-Market News Flash Quote Sammendrag Sitat Interactive Charts Standard Innstilling Vær oppmerksom på at når du velger ditt valg, gjelder det for alle fremtidige besøk på NASDAQ. Hvis du, når som helst, er interessert i å gå tilbake til standardinnstillingene, velg Standardinnstilling ovenfor. Hvis du har spørsmål eller støter på problemer ved å endre standardinnstillingene, vennligst send epost til isfeedbacknasdaq. Vennligst bekreft ditt valg: Du har valgt å endre standardinnstillingen for Quote Search. Dette vil nå være din standardmålside, med mindre du endrer konfigurasjonen din igjen, eller du sletter informasjonskapslene dine. Er du sikker på at du vil endre innstillingene Vi har en tjeneste å spørre Vennligst deaktiver annonseblokkeren din (eller oppdater innstillingene dine for å sikre at javascript og informasjonskapsler er aktivert), slik at vi kan fortsette å gi deg de førsteklasses markedsnyheter og data du kommer til å forvente fra oss. Regionale økonomiske utsikter april 2016 I 2016 fortsetter lave oljepriser og utdypningskonflikter å veie tungt på økonomiene i MENAP-regionen. Oljeeksportører står overfor et annet år med kraftig reduserte oljeeksportinntekter, og krever fortsatt finanspolitisk konsolidering og reformer for å takle disse tapene og å diversifisere deres økonomier borte fra olje. Oljeimportører opplever ujevn og skjøre vekst, og må tilpasse seg utfordringene av spilloverskudd fra sine oljeproduserende naboer og trusselen fra konflikter. I KKA har veksten truffet et to tiår lavt blant et klima med lave råvarepriser, særlig olje og utslippene fra lavkonjunkturen i Russland og nedgangen i Kina. MENAP Oljeeksporterende land: Justere til billigere olje Vekstutsikterne for de fleste oljeeksportører har blitt revidert markert siden oktober i fjor, blant annet i en fortsatt rute i det globale oljemarkedet. Veksten i oljeeksporten forventes fortsatt å stige fra 2 prosent i 2015 til 3 prosent i år, men dette skyldes hovedsakelig økt oljeproduksjon i Irak og post-sanksjoner Iran. I GCC forventes økonomisk aktivitet å sakte ytterligere. Ambisiøse finanspolitiske konsolideringsforanstaltninger blir gjennomført i år, men budsjettbalansene vil forverres, med tanke på den kraftige nedgangen i oljeprisene. Det er påkrevet en ytterligere og betydelig underskuddsreduksjon på mellomlang sikt for å gjenopprette finanspolitisk bærekraft, og i GCC-landene, for å støtte valutakursene. En like viktig prioritet er å sikre at den private sektoren kan skape nok arbeidsplasser for en ung og voksende befolkning på en tid da offentlig sektor jobbsøking vil bli begrenset. Dette vil kreve dype strukturreformer for å forbedre langsiktige prospekter og legge til rette for økonomisk diversifisering. Politikere i de fleste land er i økende grad fast bestemt på å være proaktive i å takle utfordringene som skyldes oljeprismishandlingen. PDF-versjon Real BNP-vekst, 2014-17 Kilde: Nasjonale myndigheter og IMF-personalberegninger 1 Land i konflikt er Irak, Libya og Jemen. Data for Syria er ikke tilgjengelig. Ny oljemarkedseffektivitet I løpet av det siste tiåret har MENAP-oljeeksportører hatt store eksterne og skattemessige overskudd og rask økonomisk ekspansjon på baksiden av oljeprisene. Men med oljeprisene de siste årene, har overskudd blitt til underskudd, og veksten har bremset, noe som gir bekymringer om ledighet og finansiell risiko. Hvordan skal regionen tilpasse seg den nye oljeverdenen? Oljeprisfallet siden midten av 2014 har vært spektakulær: prisene har falt nesten 70 prosent til ca 40 a fat. Fremtidsmarkeder forventer at oljeprisene bare skal oppnå en beskjeden nedgang på 50 a fat ved slutten av dette tiåret, selv om mye usikkerhet omgir denne prognosen (figur 1). De svake prisutviklingene reflekterer forventningen om at den globale oljeprisveksten vil moderate bare sakte da Iran øker sin eksport og andre MENAP-oljeeksportører opprettholder høy produksjon, i en tid med svak global vekst. Store tap på inntekter Utsikter for lavere oljepriser medfører svake oljeinntekter i årene som kommer, dramatisk redusert statens kapasitet til å bruke. Eksport kvitteringer i MENAP olje eksportører falt med 390 milliarder i 2015 (17 prosent av BNP). Til tross for en delvis motregning fra redusert import på grunn av nedsatte priser på ikke-oljeprodukter, har den samlede nåværende kontoen til GCC og Algeria reversert fra et komfortabelt overskudd til et forventet underskudd på om lag 8 prosent av BNP i 2016. Underskuddet til andre MENAP Oljeprodusenter anslås å være 4 prosent av BNP i år. Den nåværende kontoen forventes å øke kun gradvis på mellomlang sikt, ettersom oljeprisen øker noe, og finanspolitisk tilpasning utfolder seg. Speilet det store tapet i eksportinntektene, har finansbalansen blitt betydelig redusert (figur 2). De store overskuddene i GCC-landene og Algerie har blitt til betydelige underskudd, beregnet til gjennomsnittlig 12 prosent av BNP i 2016 og forblir på 7 prosent på mellomlang sikt, til tross for gjennomføringen av betydelige underskuddsreduserende tiltak. For andre MENAP-oljeeksportører er generelt mindre avhengige av olje, men med mindre finanspolitisk buffer, er det samlede underskuddet anslått til gjennomsnittlig 7 prosent av BNP i 2016, og gradvis nærmer seg slutten av tiåret, ettersom oljeproduksjonen øker og konflikter antas å lette. Forsinkelse av policyinnstilling For de fleste eksportørene i MENAP er den finanspolitiske tilpasningen som trengs for å absorbere oljeprisskokken, uovertruffen. I fjor har mange land vedtatt betydelige underskuddsreduksjonstiltak, mens de trekker ned finansielle buffere, hvor tilgjengelig, eller låner for å jevne justeringen til lavere oljepriser. Budsjettene i år tyder på at politisk innsats kun vil intensivere (figur 3). Hovedparten av denne tilpasningen har hittil omfattet utgiftsreduksjoner, men også nye inntektskilder vurderes. Algerie, Irak, De forente arabiske emirater, Saudi-Arabia, og i mindre grad har Oman fokusert på nedskæringer av kapitalutgifter. Gjeldende reduksjon av utgifter er en viktig del av justeringsprosessen i Bahrain, Oman og Qatar. Nye omsetningstiltak blir tatt i Oman (en økning i bedriftsskatt), Bahrain (tobakk og alkoholskatt), og Iran (reduserte unntak og bedre skatteadministrasjon). GCC planlegger å innføre mva i de kommende årene. Vesentlig har mange MENAP-oljeeksportører igangsatt betydelige energiprisreformer som følge av lavere oljepriser. I GCC har de fleste land hevet drivstoff-, vann - og strømavgifter, med noen kunngjør ytterligere økninger i de kommende årene. Oman og De forente arabiske emirater har innført automatiske prismekanismer. Utenfor GCC, har Algeria nylig hikket drivstoff-, elektrisitets - og naturgasspriser, og Iran økte drivstoffpriser. Likevel er de lokale energiprisene fortsatt godt under globale benchmarks i de fleste land (figur 4). For å minimere virkningen av disse reformene på sårbare inntektsgrupper, bør målrettede støtteordninger styrkes. I sammenheng med den finanspolitiske tilpasningen har Algerie og Iran fått valutaene til å avskrives. Dette har økt budsjettinntektene i lokal valuta fra oljeeksporten, men de finanspolitiske gevinster vil bare vare hvis utgifter, særlig offentlig lønnsregning, ikke stiger som følge av avskrivninger. GCC-landene har opprettholdt sine stående pinner, støttet av betydelige netto utenlandske eiendeler. Pressene på disse pinnene i valutamarkedene har økt de siste månedene, selv om fremtidsmarkedene er relativt illikvide og de fleste GCC-land har betydelige buffere. Videre behov for finanspolitisk tiltak Til tross for de kunngjorte politiske tiltakene, er de langsiktige finanspolitiske posisjonene fortsatt utfordrende gitt forventningene om fortsatt lave oljepriser (figur 2). De kumulative finanspolitiske underskuddene til GCC og Algerie er anslått til nesten 900 milliarder i 2016-21. Algerie, Bahrain, Oman og Saudi-Arabia vil bli betydelige skyldnere i løpet av denne perioden, da deres finansieringsbehov forventes å overstige de nåværende flytende finansielle buffere. Budsjettene til nesten alle ikke-GCC-landene forventes også å forbli i underskudd innen utgangen av tiåret. Det er behov for ytterligere sparingstiltak på mellomlang sikt for å gjenopprette finansiell bærekraft, gjenoppbygge buffere og lagre tilstrekkelig for fremtidige generasjoner. I GCC er det også nødvendig med ambisiøs finanspolitisk konsolidering å støtte faste valutakursregimer. Tidsplanen og sammensetningen av disse politiske tiltakene skal utformes for å minimere den kortsiktige effekten på veksten, samtidig som det øker egenkapital og langsiktige vekstutsikter. Strukturpolitikk (se nedenfor) kan utfylle finanspolitiske tilpasningsarbeid. Stor finanspolitisk tilpasning vil uunngåelig medføre vanskelige valg, blant annet om å revurdere den offentlige sektornes rolle og størrelse og endre sosialkontrakten. Det er plass til å kutte offentlige utgifter, som ballonger under oljeprisboomen, og å øke nye inntekter. I gjennomsnitt bruker GCC-landene dobbelt så mye på sine offentlige lønnsregninger som andre fremvoksende markeder og utviklingsland, og nesten 50 prosent mer på offentlig investering som andel av BNP. Ytterligere energiprisreformer kan spare ca 2 prosent av BNP. Inntektsarbeidet bør fokusere på å designe bredbaserte skattesystemer. For eksempel kan innføring av en 5 prosent mva øke om lag 1 prosent av BNP. 1 Tap er finansiert med nedskrivning av eiendeler og gjeldsutstedelse. Etter de betydelige uttakene av økonomiske besparelser i fjor, kan enkelte land utgjøre mer gjeld i år. Politikere må finne en balanse mellom å trekke ned buffere, utstedelse av innenlandske gjeldsordninger som bidrar til å utvikle innenlandske kapitalmarkeder, men potensielt presser ut private investeringer og låner i utlandet. Likevel med lavere oljepriser og stigende amerikanske renter har finansieringskostnadene økt. En rekke statsobligasjoner har blitt nedgradert. CDS-spreads har utvidet seg, men ligger godt under toppene i den globale finanskrisen. Kraftig forverring i vekstutsikter Nedgangen i oljeprisen er anstrengende vekstutsikter for MENAP-oljeeksportører. Med oljeprisen lavere og finanspolitikken strammere, har vekstprognosene for nesten alle MENAP-oljeeksportører blitt revidert betydelig siden oktober i fjor. Spesielt i GCC og Algeria ventes veksten nå kraftigere på grunn av strammere finanspolitikk, svakere privat tillit og lavere likviditet i banksystemet (figur 5). Ikke desto mindre øker oljeproduksjonen og ikke-oljeøkonomisk aktivitet i postsanksjoner Iran, 2. og den prognostiserte bunnen av aktiviteten i Libya og Jemen med antagelsen om konflikter som gradvis blir lettere, forventes å øke den samlede veksten i MENAP oljeeksportørene til 2,9 prosent i 2016 og 3,1 prosent i 2017 fra 1,9 prosent i fjor. Med oljeprisene som ventes å forbli lave og finanspolitisk stramning forventes å veie på økonomisk aktivitet, har de langsiktige vekstprognosene blitt nedjustert i de fleste land. Ikke-oljevæksten i GCC er nå projisert til 3 prosent i løpet av de neste fem årene godt under 7 prosent i 200615. Risikoen er tiltrukket til ulempen Risikoen for dette utsikteret er hovedsakelig til ulemper. Planlagte begrensede underskuddsreduserende tiltak kan utøve større vekst enn forventet, særlig i takt med å stramme økonomiske forhold. I enkelte land har den hittil oppnådde finanspolitiske konsolideringen ennå ikke vært tilstrekkelig for å gjenopprette finanspolitisk holdbarhet, potensielt redusert tillit og økende usikkerhet. Den siste økningen i oljeprisen kan føre til noe forbedring. På grunn av det vedvarende overskuddet i den globale oljeforsyningen over etterspørselen kan imidlertid ikke ytterligere nedgang i prisene utelukkes, særlig i tilfelle ytterligere nedgang i Kina-veksten. En annen risiko er knyttet til regionale konflikter, som kan bli lengre, forstyrre økonomisk aktivitet. En raskere enn forventet økning i amerikanske rentesatser vil ytterligere øke eksterne lånekostnader og gi høyere innenlandske renter. Innenriks finansielle risiko er også på vei oppover. Midt i forverret finanspolitisk balanse og bremse økonomisk aktivitet, har offentlig og privat sektor bankinnskudd vekst stoppet, redusert likviditet i finanssystemet (figur 6). I mellomtiden har politimenn i Bahrain, Kuwait, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater hevet styringsrenten etter Feds rentenøkning i desember 2015. Denne utviklingen vil moderat kredittveksten i privat sektor. Myndighetene har lettet likviditetstrykket ved å øke utlånsrenten (Saudi Arabia), kansellerer T-bill-auksjoner (Qatar), og forbereder seg på å aktivere sentralbankens lånefasiliteter (Algerie). Bankens eiendelskvalitet kan forverres ettersom ikke-oljeøkonomien bremser, og eroderer bankens lønnsomhet, selv om kapitalbuffere generelt forblir sterke. Større risikoer krever økt finansiell overvåking og politikk. Prioriteringer omfatter utforming og implementering av politikk for effektiv overvåking og styring av likviditet, operasjonelle sentralbankutlånsfasiliteter, utvikling av hensiktsmessige sikkerhetsordninger og forbedring av offentliggjeldsstyringsstrategier. I lys av økte grenseoverskridende aktiviteter i banker, er det behov for et økt samarbeid mellom hjemme - og vertsveiledere. Urgent Behov for å redusere Oljeavhengighet Med langsiktige vekstutsikter svekket betydelig som følge av nedgangen i oljeprisen, har behovet for å redusere oljeavhengighet blitt enda mer kritisk. Den nåværende vekstmodellen basert på omfordeling av ressurser fra regjeringen er ikke lenger bærekraftig, gitt den finanspolitiske nedgangen og en raskt voksende arbeidsstyrke. I lys av budsjettrykket vil offentlig sektor ikke kunne absorbere alle de nye arbeidsmarkedene. Derfor er en dypere strukturreformer avgjørende for å fremme diversifisering og ikke-oljesektorsvekst for å skape arbeidsplasser for den voksende arbeidsstyrken. 3. Jobbutvikling og vekst i oljeeksportlandene i regionen vil også ha viktige positive spilloverskudd for handel partnere, som vil ha nytte av høyere handel og overføringer. Reformprioriteter inkluderer ytterligere forbedringer i næringslivet, en reduksjon i lønnsgapet mellom offentlig og privat sektor, og utdanning og ferdigheter blir mer tilpasset markedets behov. Privatisering av statseide bedrifter vil øke produktiviteten og effektivitetenOman og Saudi-Arabia, for eksempel, har angitt planer om å privatisere utvalgte statlige eiendeler. Irans post-sanksjoner vekst utbytte, i mellomtiden, avhenger avgjørende på gjennomføringen av trengte innenlandske reformer. I konfliktland (Irak, Libya, Jemen) er bedre sikkerhet en forutsetning for videre utvikling og diversifisering (boks 1). 1 Se IMF (kommende) Lære å leve med billigere olje og IMF (2015) Skattepolitiske reformer i GCC-landene: Nå og hvordan 2 For mer informasjon om de økonomiske konsekvensene av lettelse av sanksjoner mot Iran, se oktober 2015 REO. 3 For mer informasjon om diversifisering i GCC, se Cherif, R. F. Hasanov og M. Zhu (2016). Breaking the Oil Spell: Gulf Falcons Path to Diversification. MENAP Oljeproducerende land: Gradvis men ujevn økonomisk gjenoppretting Etter fire år med stagnasjon, begynner den økonomiske aktiviteten i MENAP oljeimportører å styrke, om enn gradvis og ujevnt. Veksten økte fra 3 prosent i 201114 til 3 prosent i 2015 og forventes å forbli rundt dette nivået i 201617. Nedre oljepriser, mindre skattemessig dra og forbedret tillit som følge av fremskritt med de siste reformene, støtter denne utvinningen. Likevel er sikkerhetsforstyrrelser og sosiale spenninger vedvarende, og uønskede spilloverskridelser fra regionale konflikter, inkludert økonomiske presser fra hosting flyktninger, og nyere tilbakegang i GCC, presser utsiktene. Reformer av generelle energisubsidier har bidratt til å stabilisere offentlig gjeld og bevare makroøkonomisk stabilitet, og forbedrede målrettede sikkerhetsnett har bidratt til å beskytte de sårbare. Men ytterligere finanspolitisk konsolidering er fortsatt nødvendig for å sette offentlig gjeld fast på en bærekraftig vei og gjenoppbygge policybuffere. I noen tilfeller vil større fleksibilitet i valutakursene også bidra til å redusere sårbarheter og forbedre konkurranseevnen. Styrkede strukturreformer på næringsliv, arbeidsmarked og finansmarkeder og handel er avgjørende for å øke økonomiske utsikter, forbedre levestandarden og skape mye trengte arbeidsplasser. PDF-versjon Real BNP-vekst, 2014-17 Kilde: Nasjonale myndigheter og IMF-personalberegninger 1 Land i konflikt er Irak, Libya og Jemen. Data for Syria er ikke tilgjengelig. Økonomisk aktivitet Trending Up Siden begynnelsen av politiske overganger i 2011 har MENAP oljeimportører slitt seg for å møte publikumets krav til høyere levestandard og bedre tilgang til forretningsmuligheter og jobber. Nylige reformer har bidratt til å bevare makroøkonomisk stabilitet. Likevel er ledigheten fortsatt høy på 10 prosent, særlig blant de unge (25 prosent). Det er derfor høy prioritet å styrke økonomisk vekst og gjøre den mer inkluderende. Den siste henting i økonomisk aktivitet i enkelte land er en start. Veksten var i gjennomsnitt 3 prosent i 2015, sammenlignet med 3 prosent i løpet av 201114 (figur 7). Lavere oljepriser, mindre drak fra finanspolitisk konsolidering og forbedret tillit på grunn av fremskritt med nylige reformer, herunder reformer for å redusere finanspolitiske underskudd og bedre bedriftsmiljø (Marokko, Pakistan) støttet utvinningen, bidrar til å motvirke de negative konsekvensene av økende sikkerhetsrisiko og spilloverskudd fra regionale konflikter, inkludert store tilstrømninger av flyktninger (boks 1) og handelsforstyrrelser, samt en langsommere vekst i de oljeeksporthandelspartnerne (GCC). I 201617 forventes vekst i gjennomsnitt å være nær 4 prosent. Investeringsveksten styrkes gradvis, hovedsakelig fordi de siste subsidiereformene og lavere oljepris har økt rom for offentlig infrastrukturutgifter. Forbruket vokser jevnt, støttes hovedsakelig av store offentlige lønnsregninger. Besparelser fra lavere oljeprisavhengige energiredusjonsreformer, de fleste land nå nå passerer gjennom endringer i globale oljepriser til innenlandske brenselpriser på bensin (figur 8) støtter også forbruket, motvirker langsomme overføringer på grunn av lavere strømninger og valutaøkning mot euroen. Fortsatte sikkerhetsrisiko og spilloverskridelser fra konflikter, underveis, veier fortsatt på innenlands etterspørsel. Henting i økonomisk aktivitet går ulik. I 2015 ble Mauritanias eksport redusert på grunn av lavere priser på jernmalm og svakere etterspørsel fra Kina. I Tunisia forhindret økt sikkerhetstrusler tillit og turisme. Utslipp fra Syrias konflikt gjorde tilliten til Jordan og forverret vanskelighetene i Libanon fra det innenlandske politiske dødsfallet og mangel på strukturreformer. I Egypt holdes veksten tilbake av bekymringer over sikkerhet og økende eksterne sårbarheter (se nedenfor). Økonomisk aktivitet ventes også å sakte i Marokko, noe som gjenspeiler lavere landbruksproduksjon. Eksterne stillinger svekkes på grunn av lavere eksport og overføringer, men blir støttet av lavere energiimportregninger. Eksporten av varer er redusert til euroområdet og Kina (henholdsvis 35 prosent og 5 prosent av regionens eksport) (figur 9). På bakgrunn av stabil etterspørsel fra regionens viktigste eksportmarkeder, gjenspeiler dette en erosjon av kostnadskonkurranseevne (vist ved å sette pris på reelle valutakurser), som sammen med økte sikkerhetsproblemer også har redusert turistinntektene fra euroområdet. Faldende overføringer legger til disse pressene. I 2016 forventes regionens underskudd i byttekontoen å forbli uendret for et tredje rett år (4 prosent av BNP). Imidlertid er nedgangen i importen (hovedsakelig energiprodukter), støttet av stabile økonomiske strømmer, satt til å øke reservedekning med 1 måned med import til 6. I noen tilfeller er internasjonal reservedekning svært lav. I Egypt, hvor den nåværende kontoen forverres fra nær balanse i 2014 til et forventet underskudd på 5 prosent av BNP i 2016, er reservedekningen på 3 måneders import. På denne bakgrunn er avskrivningen av valutaen, med 13 prosent mot amerikanske dollar i mars 2016, en velkommen utvikling. I Sudan har begrenset tilgang til ekstern finansiering og risikofylt av internasjonale banker komplisert politisk tilpasning og holdt internasjonale reserver lave. Sterk fallende inflasjon Fortsatt en kraftig nedgang som begynte i midten av 2014, forventes inflasjonen å falle til 6 prosent i år, en prosentpoengfall fra i fjor og en nedgang på 3 prosent siden 2014. Blant annet er lavere mat og energipriser ( hvor passering har vært tillatt) og valutaøkning mot de viktigste importpartnerne Kina og euroområdet (henholdsvis 15 og 25 prosent av importen) er hoveddriverne. Fortsatte energisubsidier (inkludert i elektrisitet), inntektsføring av finanspolitiske underskudd, og i noen tilfeller hindrer valutakursdekningene en raskere nedgang i inflasjonen. Ulemprisiko dominerer Det økonomiske utsiktet er utsatt for betydelige ulemper. Forverring av sikkerhetsforholdene eller sosiale spenninger, reformmøtthet eller økte spilloverskudd fra regionale konflikter kan føre til at politikkimplementeringen svekkes og svekke økonomisk aktivitet. Utenlandske risikoer har også økt siden oktober i fjor. Strammere og mer volatile globale økonomiske forhold fra bevegelse i amerikansk rentesats og fersk turbulens i globale finansmarkeder kan øke eksterne lånekostnader, gi inntekter i innenlandsk rente og sakte kapitalinngang. Svakere vekst i Kina kan redusere infrastrukturfinansiering (Egypt, Pakistan) og legge ytterligere press på råvarepriser som svekker internasjonale reserver i råvareeksportører (spesielt Mauritania). Svakere vekst i GCC kan dempe overføringer, turisme, eksport, investeringer og offisiell økonomisk støtte. Svakere vekst i euroområdet og eller fremvoksende markeder vil ha tilsvarende effekter. På oppsiden kan en raskere bedring i innenlands tillit som følge av pågående reformer styrke veksten. Fiscal Positions Forbedring, men fortsatt sårbar, samordnet finanspolitisk innsats. sammen med lavere oljepriser har redusert finanspolitiske underskudd. Regionens gjennomsnittlige underskudd ventes å falle til 6 prosent av BNP i 2016 fra en topptur på 2013 på 9 prosent. Denne forbedringen skyldes hovedsakelig subsidiereformer (figur 10). Hvor reformene ennå ikke skal fullføres (Egypt, Sudan, Tunisia), har lave oljepriser redusert energiavgiftsregninger. I enkelte tilfeller har lave oljepriser også forbedret balansen for statseide foretak (SOE), særlig i elektrisitet (Jordan, Pakistan), som reduserer låneopptaket fra banksystemet og etterskudd. For å redusere de negative konsekvensene av finanspolitisk konsolidering på vekst og stimulere jobbsøking, blir enkelte besparelser fra lavere energisubsidier kanalisert mot infrastruktur, helse og utdanning, samt målrettet sosialhjelp og lønnsregninger (Egypt, Marokko, Pakistan, Tunisia ). På bakgrunn av høyt utgiftstrykk og ulemper for vekst er opprettholdelse av fremgang med finanspolitisk konsolidering en utfordring. Utgifter til ekspansjon øker med behovet for å ta opp sosiale spenninger og stigende kostnader for grunnleggende offentlige tjenester, delvis på grunn av økende antall flyktninger (Jordan, Libanon). Skatteinntektene lider av lavere verdivurdering av skatteskatt (Jordan) og svak innsamling. I år ventes inntektene å stige med eliminering av unntak (Pakistan), reduksjon av skattekryss, inntektsskattereformer (Jordan), høyere avgifter og styrket administrasjon. Mange av disse omsetningsreformene skal imidlertid ikke gjennomføres, og uventede sjokk eller lavere vekst kan underminere denne innsatsen. Finansiell bistand fra GCC-landene forventes også å sakte i takt med deres økonomier. Til tross for den siste stabiliseringen forblir offentlige gjeldsforhold høye, spesielt i Egypt, Jordan og Libanon, hvor de varierer mellom 90 og 145 prosent av BNP (figur 11). Disse store forholdene underminerer investorens tillit, særlig i et volatilt globalt finansmarkedsmiljø, og øker gjeldsbetjeningskostnadene og finansieringsbehovene. Høye konsernlånskonsentrasjoner, fraværende dypere finansmarkeder, kan utgjøre risiko for stabiliteten i banksektoren, som har vært likvide, kapitaliserte og lønnsomme, til tross for en nylig økning i misligholdte lån som følge av svak økonomisk aktivitet. For å sette gjeld på en bærekraftig bane, er det nødvendig med en fortsatt finanspolitisk konsolidering. Inntektsforanstaltninger rettet mot befolkningens høyere inntektssegmenter og mer effektive skatteinnsamlinger, som å flytte til et teknologibasert system, kan fremme finanspolitisk konsolidering med mindre innvirkning på veksten enn tiltaksforanstaltninger. Lav oljepris gir mulighet til å fullføre omkostningsreformene på budsjettet og redusere tapene av energisystemer ved å fremme automatisk prising. Det nåværende sosiopolitiske miljøet gjør det vanskelig å redusere store offentlige lønnsregninger, men de kan være innlemmet gjennom sivil tjeneste og pensjonsreformer som frie ressurser for grunnleggende tjenester og infrastruktur, stimulerer privat sektorvekst og skaper flere ganger jobbmulighetene som finnes i allmennheten sektor. Bedre økonomistyring kan øke effektiviteten. Hvor sårbarheter er høye, bør skattemessige gevinster bli lagret for å bygge buffere mot fremtidige negative sjokk. Hvor buffere allerede er sterke, kan en del av gevinsten brukes til å øke vekstforbedrende utgifter, noe som også vil skape arbeidsplasser. Større valutakursfleksibilitet vil støtte finanspolitisk konsolidering ved delvis å absorbere eksterne sjokk og forbedre ytre posisjoner ved å styrke konkurranseevnen. Opprette jobber og øke levestandarden Foruten makroøkonomisk stabilitet, mye høyere og mer inkluderende, er det nødvendig med økonomisk vekst for å skape jobber og forbedre levestandarden. Målrettede strukturreformer er nøkkelen til å øke veksten 1. Kostnadene ved å drive forretning, samt flaskehalsene på forsyningssiden som holder tilbake produktiviteten, kan reduseres gjennom bedre beskyttelse av investorrettigheter, mer effektiv og bedre kvalitet infrastruktur og regulatorisk reform. Å øke arbeidsmarkedets effektivitet og samsvarende utdanning til private sektorbehov er både avgjørende for å redusere arbeidsledigheten og øke arbeidstakers produktivitet. Større dekning av kredittbyråer vil lette tilgangen til finansiering. Og økt handel åpenhet kan gjøre det mulig for land å delta i jobbsøkende globale produksjonsforsyningskjeder. PDF-versjon Boks 1. En veikart for land som kommer fra konflikter. Boks 1. En veikart for at land kommer fra konflikter. Voldelige konflikter fortsetter å ødelegge MENAP-regionen. Deres humanitære kostnader er enorme. De forente nasjoner (FN) anslår at konflikten i Syria alene har drept så mange som 250.000 mennesker, med mange millioner flere fordrevet. Mellom oktober 2015 og mars 2016 flyktet over 600 000 mennesker i landet, og samlet antall syriske flyktninger til nesten 5 millioner. I samme periode utførte voldelige ikke-statlige aktører mer enn 30 angrep mot sivile i regionen (utenfor Syria), drepte mer enn 800 mennesker og såret hundrevis flere. Disse gruppene var også ansvarlige for angrep over hele verden. De enorme kostnadene i Irak, Libya, Syria og Jemen fortsetter å montere. Intenst vold har forårsaket mangel på mat og andre nødvendigheter, ødelagt infrastruktur og institusjoner, drevet opp inflasjon, sparte besparelser og forverret finanspolitiske og eksterne posisjoner. Den økonomiske effekten har vært betydelig. På grunn av den langvarige konflikten er Syrias BNP i dag mindre enn halvparten av hva det var før krigen, mens Yemens reelle BNP per innbygger anslås å ha blitt kontraktert med mer enn 40 prosent siden 2010. Ved å begrense og avlede ressurser vekk fra trengte sosiale utgifter og overføringer, samt fra kapitalutgifter, undergraver konflikter økonomiske perspektiver for landene. Andre land i regionen har hatt betydelige utslipp. Oppgaven med å være vert for store flyktningbefolkninger har satt enormt press på statlige budsjetter, offentlig infrastruktur og tjenester. Forverret sikkerhet og tillit har også veid på handel, investeringer og turisme, svekkende vekst. Verdensbanken anslår at konflikten i Syria har senket Libanons reall BNP-vekst med nesten 3 prosentpoeng hvert år siden det startet, og at forverringen av krisen i Syria og Irak i 2015 også hadde en negativ innvirkning på økonomisk vekst i Jordan. Konflikter fortsetter også å redusere villigheten til land i regionen til å gjennomføre nødvendige, men politisk vanskelige, økonomiske reformer. Land i regionen har tilpasset seg forholdene på en rekke måter. For eksempel har libanesiske handelsmenn som har hatt en nedgang i etterspørselen fra Syria siden funnet nye eksportmarkeder. I samarbeid med FN og andre nødhjelpsorganer har land som har vært flyktninger utviklet planer for å imøtekomme flyktninges og vertssamfunns behov, blant annet gjennom midlertidig arbeidstilskudd, utvide innflytelse av flyktninger i skole, støtte lokale myndigheter til å tilby offentlige tjenester og ulike infrastrukturprosjekter. 1 Gitt monteringskostnadene for konflikter, må det internasjonale samfunnet skalere opp og bedre koordinere sin støtte. Utviklingshjelp bør i tillegg til humanitær bistand innebære langsiktig støtte til gjenoppbygging av infrastruktur i konfliktland, og for å styrke motstanden over hele regionen. Det er store finansieringsbehov, med vertsland som krever ytterligere finansiering for å finansiere kriselaterte prosjekter. Støttebyråer, i mellomtiden, lider av finansieringsgap. Det internasjonale samfunnet har begynt å gjenkjenne disse behovene. I februar 2016 lanserte London Support Syria og Regionkonferansen forpliktelser til å øke økonomisk støtte til flyktninger og vertssamfunn. Det er nå avgjørende at disse løftene blir oversatt til støtte på stedet på en rettidig og effektiv måte. 1 Rother og andre (kommende) Økonomiske konsekvenser av konflikter i Midtøsten og Nord-Afrika Region: Makroøkonomiske effekter, politiske konsekvenser og IMFs rolle. MENAP-region: Utvalgte økonomiske indikatorer, 200017 PDF-versjon Kilder: Nasjonale myndigheter og IMFs personalberegninger og prognoser. 1 201117 data ekskluderer Syriske republikken. Notater: Data refererer til regnskapsåret for følgende land: Afghanistan (21 mars, 20 mars) til 2011 og 21 desember 20. desember, Iran (21 mars, 20) og Egypt og Pakistan (juliJune). MENAP olje eksportører: Algerie, Bahrain, Iran, Irak, Kuwait, Libya, Oman, Qatar, Saudi Arabia, De forente arabiske emirater og Yemen. GCC-land: Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater. Ikke-GCC-oljeeksportører: Algerie, Iran, Irak, Libya og Jemen. MENAP oljeimportører: Afghanistan, Djibouti, Egypt, Jordan, Libanon, Mauretania, Marokko, Pakistan, Sudan, Syria og Tunisia. Arabisk verden: Algerie, Bahrain, Djibouti, Egypt, Irak, Jordan, Kuwait, Libanon, Libya, Mauretania, Marokko, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Sudan, Syria, Tunisia, De forente arabiske emirater og Jemen. Caucasus and Central Asia: Battered by External Shocks Economic growth has slowed to a two-decade low in the Caucasus and Central Asia (CCA) region, owing to the large and sustained decline in commodity prices, wide-ranging spillovers from Russias recession, and the slowdown and rebalancing of Chinas economy. Fiscal and external balances have deteriorated and financing costs have risen. Although currency weakening and fiscal easing have helped to mitigate the impact of these shocks, inflation and financial sector vulnerabilities have increased, in some cases exacerbated by policy uncertainty. Strengthening macroeconomic policy frameworks and financial sector supervision is essential to maintain stability in these challenging circumstances. Fiscal policy should strike a balance, depending on the size of buffers and available financing, between supporting economic activity in the near term and ensuring debt sustainability over the medium term. Intensifying structural reforms would facilitate the adjustment by boosting medium-term economic prospects, improving competitiveness, and creating jobs. PDF version Sharp Economic Downturn The external environment has continued to deteriorate since October 2015 from an already challenging position. Oil prices are projected to average around 35 a barrel in 2016, 16 below the 2015 average. Russias economy is expected to contract further this year, by about 1 percent, reducing trade, remittances, and investment to the region. And Chinas slowdown is expected to weaken external demand and commodity prices further. As a result of these external shocks, growth in the CCA region is projected to decline to 1.2 percent in 2016a two-decade lowand recover only modestly in 2017 ( Figure 1 ). With the shocks expected to persist, the medium-term outlook has also weakened significantly, with average growth for 2017-21 projected at 3.7 percent, well below the growth of 8.3 percent in 2000-14. In oil exporters, growth is projected to decline to 1.1 percent this year, from 3.2 percent in 2015, because of declining oil production and public investment, softening private demandin part, reflecting weakening confidenceand increased exchange rate and monetary policy uncertainty. In oil importers, growth is projected at 2.6 percent, down from 3 percent in 2015. The positive impact of lower oil prices on economic activity has been limited because domestic fuel prices have declined only modestly (some 20 percent since 2014), owing to low competition and currency depreciation. Any boost to consumption has been partially offset by declining remittances from Russia (an important source of income in Armenia, the Kyrgyz Republic, and Tajikistan, where remittances ranged between 9 and 32 percent of GDP in 2015). Lower exports to Russia and weaker direct investment from Russia, as well as subdued demand (mainly from China) and prices for key non-oil commodity exports (copper, aluminum, cotton) are also weighing on the outlook. Risks Tilted to the Downside Risks to the outlook stem mostly from a further deterioration of the external environment, as well as the domestic banking system. A further weakening of oil prices would affect oil exporters directly, and oil importers through its impact on Russias economy, the value of the Russian ruble, and spillovers through trade and remittances. Lower oil prices could also reduce investment in hydrocarbons, which drive medium-term growth prospects in oil exporters. A deeper slowdown in China would also reduce external demand, both directly, as the region has seen its share of exports to China increase by about 10 percentage points of total exports since 2005, and indirectly, through other commodity prices and investor confidence. Domestic risks mainly relate to the vulnerability of banks to further currency depreciation. Capital buffers have helped absorb the impact of the recent macroeconomic shocks so far. In countries with high vulnerabilities and weak supervision, risks to financial stability may materialize if economic conditions continue to deteriorate. Currencies under Pressure All countries have adjusted their currencies since 2014, five of them by at least 30 percent as of February 2016. This has helped mitigate the effects of the external shocks and limit foreign exchange reserve losses reserves remain above 3 months of imports in all countries except Tajikistan, where coverage is about 1 months of imports. Georgia, the Kyrgyz Republic, and, more recently, Kazakhstan have allowed considerable exchange rate flexibility. Others have opted for managing their currencies more tightly. Azerbaijan has maintained a narrow band after large devaluations in 2015. Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan have intervened heavily and implemented administrative controls. The exchange rate in Armenia has remained stable, supported by periodic interventions. Despite the currency adjustment in 2015, real effective exchange rates have appreciated in Armenia, Turkmenistan, and Uzbekistan. Currencies remain under pressure as foreign exchange earnings have been declining, with parallel market spreads rising in countries with administrative controls (especially in Uzbekistan). External Balances Adjusting External balances are adjusting in response to the external shocks and currency depreciations. In oil exporters, the combined current account deficit is projected to widen to 4 percent of GDP this year, from 2.7 percent last year, mainly due to the sharp drop in oil export revenues, with only a partial offset from import contraction of 15 percent of GDP. In oil importers, the current account deficit is set to remain at a rather high 9.6 percent of GDP this year. Lower remittances and exports (including of non-oil commodities) offset reductions in oil import bills and non-oil imports, due to weakening domestic economic activity and currency depreciation ( Figure 2 ). Across the region, import compression has been largest where currencies depreciated the most. Stronger Policy Frameworks Needed Monetary policy is expected to remain tight as currency depreciations have heightened inflationary pressures, especially in countries where inflation has been historically higher (Figure 3). In Azerbaijan and Kazakhstan, after sizable depreciations, inflation has reached double digits for the first time in more than 15 years. In oil importers, where currency depreciations have been smaller, lower fuel and food prices, along with weak domestic demand, have helped contain inflationary pressures. In Armenia and the Kyrgyz Republic, average inflation is projected to decline in 2016. Since all central banks in the region have price stability as their main policy objective, this environment illustrates the importance of modernizing exchange rate and monetary policy frameworks. An effective interest rate instrument is needed to replace the exchange rate as the nominal anchor. To this end, it is important to enhance the independence and institutional capacity of central banks, improve transparency and accountability, and strengthen communication on policy actions. Financial Sector Risks Elevated The highly dollarized bank balance sheets are likely to continue to weaken, at a pace augmented in some cases by bad loans from previous crises. Liquidity is declining, largely because of slowing foreign currency earnings and capital flight, exacerbated by increasing deposit dollarization. Credit risks are on the rise, as creditworthiness of unhedged borrowers declines because of slower growth and weaker currencies. With economic activity weakening, private sector credit will continue to soften ( Figure 4 ). Bank profitability is also projected to decline further. The number of loss-making and undercapitalized banks has increased, leading to mergers andor closures in a number of countries (Azerbaijan, Kazakhstan). Country authorities have taken some measures in response, but more is needed to minimize the risks to financial stability. Some countries have changed capital adequacy and net open position requirements, and increased required reserves for foreign currency deposits. It is also essential to enhance financial surveillance through intensified monitoring of liquidity risks and regular stresstesting, as well as strengthen supervision, and macroprudential and crisis management policies. Forbearance should be avoided. Ensuring Fiscal Sustainability While Supporting Growth To mitigate the impact of the shocks, most CCA countries allowed their fiscal deficits to widen last year, which helped support economic activity. This year, with the shocks continuing, buffers declining, and financing costs edging up, some countries have started to consolidate their fiscal positions, andor rationalize high levels of public investment, to help ensure fiscal sustainability. Other countries are continuing to allow the ir fiscal deficits to widen in support of growth ( Figure 5 ). In oil exporters, the fiscal deficit is anticipated to widen by 1.7 percentage points of GDP to 4.9 percent in 2016, while in oil importers, it is projected to reach 4.9 percent of GDP, 1.4 percentage points higher than 2015. With oil prices likely to remain low and debt projected to rise (especially in the Kyrgyz Republic and Tajikistan). countries need to start fiscal consolidation as soon as cyclical conditions allow. Countries with larger fiscal buffers can choose a slower pace of consolidation. Fiscal consolidation should avoid expenditure cuts that harm mediumterm growth prospects, while safeguarding targeted social spending. Broadening the tax base and diversifying revenues would help reduce public sector exposure to commodity terms-of-trade shocks. Some countries have announced privatization plans, which, if implemented, should lead to much-needed revenue gains. Promoting Private Sector-Led Growth The recent external shocks have increased the urgency of unlocking the regions significant growth potential by diversifying away from commodities and reducing the reliance on remittances. Living standards, as measured by GDP per capita, doubled over the past 12 years, largely owing to booming revenues from commodity exports and remittances. Now, with declines in commodity prices and remittances, it would take almost 25 years for living standards to double again. The region would lag behind other emerging market economies, unless structural reforms are enacted and accelerated. The World Economic Forums 201516 Global Competitiveness Report shows that Kazakhstan and all CCA oil importers made some progress in improving their business competitiveness last year. Yet, to foster vibrant market economies and boost economic prospects, countries need to take bolder steps to further improve the business environment, raise the quality of education, strengthen governance, and increase access to finance. This would foster private entrepreneurship, create much-needed jobs, and alleviate poverty, while improving confidence in a testing economic environment. CCA Region: Selected Economic Indicators, 200017 PDF version Sources: National authorities and IMF staff calculations and projections. CCA oil and gas exporters: Azerbaijan, Kazakhstan, Turkmenistan, and Uzbekistan. CCA oil and gas importers: Armenia, Georgia, the Kyrgyz Republic, and Tajikistan. Statistical Appendix PDF version The IMFs Middle East and Central Asia Department (MCD) countries and territories comprise Afghanistan, Algeria, Armenia, Azerbaijan, Bahrain, Djibouti, Egypt, Georgia, Iran, Iraq, Jordan, Kazakhstan, Kuwait, the Kyrgyz Republic, Lebanon, Libya, Mauritania, Morocco, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sudan, Syria, Tajikistan, Tunisia, Turkmenistan, the United Arab Emirates, Uzbekistan, the West Bank and Gaza, and Yemen. The following statistical appendix tables contain data for 31 MCD countries. Data revisions reflect changes in methodology andor revisions provided by country authorities. A number of assumptions have been adopted for the projections presented in the Regional Economic Outlook Update: Middle East and Central Asia . It has been assumed that established policies of national authorities will be maintained that the price of oil 1 will average US34.8 a barrel in 2016 and US41.0 a barrel in 2017 and that the six-month London interbank offered rate (LIBOR) on U. S. dollar deposits will average 0.9 percent in 2016 and 1.5 percent in 2017. These are, of course, working hypotheses rather than forecasts, and the uncertainties surrounding them add to the margin of error that would in any event be involved in the projections. The 2016 and 2017 data in the figures and tables are projections. These projections are based on statistical information available through late March 2016. Somalia is excluded from all regional aggregates due to a lack of reliable data. 2011 data for Sudan exclude South Sudan after July 9 data for 2012 onward pertain to the current Sudan. All data for Syria are excluded for 2011 onward due to the uncertain political situation. All data refer to the calendar years, except for the following countries, which refer to the fiscal years: Afghanistan (March 21March 20 until 2011, and December 21December 20 thereafter), Iran (March 21March 20), Qatar (AprilMarch), and Egypt and Pakistan (JulyJune) except inflation. Data in Tables 7 and 8 relate to the calendar year for all aggregates and countries, except for Iran, for which the Iranian calendar year (beginning on March 21) is used. Data for West Bank and Gaza are included in all tables except in 36, 8, 10, 13, and 14. In Tables 3, 6, 13, and 14, oil includes gas, which is also an important resource in several countries. REO aggregates are constructed using a variety of weights as appropriate to the series: - Composites for data relating to the domestic economy (Tables 1, 3, 78, and 1017), whether growth rates or ratios, are weighted by GDP valued at purchasing power parities (PPPs) as a share of total MCD or group GDP. Country group composites for the growth rates of broad money (Table 9) are weighted by GDP converted to U. S. dollars at market exchange rates (both GDP and exchange rates are averaged over the preceding three years) as a share of MCD or group GDP. - Composites relating to the external economy in nominal terms (Tables 1820 and 22) are sums of individual country data. Composites relating to external economy in percent of GDP (Tables 21 and 23) are weighted by GDP in U. S. dollars as a share of MCD or group GDP in U. S. dollars. - Composites in Tables 2, 4, and 5 are sums of the individual country data. The following conventions are used in this publication: - In tables, ellipsis points (. ) indicate not available, and 0 or 0.0 indicates zero or negligible. Minor discrepancies between sums of constituent figures and totals are due to rounding. -------------------- 1 Simple average prices of U. K Brent, Dubai, and West Texas Intermediate crude oil. Home Whats New Site Map Site Index About the IMF Research Countries News Events Videos Data and Statistics Publications Social Media Hub Copyright and Usage Privacy Policy How to Contact Us Jobs Glossary Scam Alert 1593158515761610 2001325991 Fran231ais 260852641235486 1056109110891089108210801081 Espa241olImportant Note: At McDonalds, we take great care to serve quality, great-tasting menu items to our customers each and every time they visit our restaurants. We understand that each of our customers has individual needs and considerations when choosing a place to eat or drink outside their home, especially those customers with food allergies. As part of our commitment to you, we provide the most current ingredient information available from our food suppliers for the eight most common allergens as identified by the U. S. Food and Drug Administration (eggs, dairy, wheat, soy, peanuts, tree nuts, fish and shellfish), so that our guests with food allergies can make informed food selections. However, we also want you to know that despite taking precautions, normal kitchen operations may involve some shared cooking and preparation areas, equipment and utensils, and the possibility exists for your food items to come in contact with other food products, including other allergens. We encourage our customers with food allergies or special dietary needs to visit mcdonalds for ingredient information, and to consult their doctor for questions regarding their diet. Due to the individualized nature of food allergies and food sensitivities, customers physicians may be best positioned to make recommendations for customers with food allergies and special dietary needs. If you have questions about our food, please reach out to us directly at mcdonaldscontact or 1- 800-244-6227. Nutrient contributions from individual components may not equal the total due to federal rounding regulations. Percent Daily Values (DV) and RDIs are based on unrounded values. Percent Daily Values (DV) are based on a 2,000 calorie diet. Your daily values may be higher or lower depending on your calorie needs. The nutrition information on this website is derived from testing conducted in accredited laboratories, published resources, or from information provided from McDonalds suppliers. The nutrition information is based on standard product formulations and serving sizes (including ice for beverages). All nutrition information is based on average values for ingredients from McDonalds suppliers throughout the U. S. and is rounded to meet current U. S. FDA NLEA guidelines. Variation in serving sizes, preparation techniques, product testing and sources of supply, as well as regional and seasonal differences may affect the nutrition values for each product. In addition, product formulations change periodically. You should expect some variation in the nutrient content of the products purchased in our restaurants. Beverage sizes may vary in your market. McDonalds USA does not certify or claim any of its US menu items as Halal, Kosher or meeting any other religious requirements. We do not promote any of our US menu items as vegetarian, vegan or gluten-free. The natural flavors that we use are derived from animal, plant, dairy or honey sources. Our fried menu items are cooked in a vegetable oil blend with citric acid added as a processing aid and dimethylpolysiloxane to reduce oil splatter when cooking. We are no longer adding TBHQ to our restaurant cooking oil, but as we transition to our new oil supply, some restaurants may have trace amounts of TBHQ in their cooking oil for a period of time. This information is correct as of February 2017, unless stated otherwise. SIGN UP FOR EXCLUSIVE DEALS Delivered straight to your inbox and get a FREE Medium Fries with any purchase (new subscribers only). 42By clicking Subscribe you agree to receive emails, promotions, and general messages from McDonaldx2019s. In addition, you also agree to the McDonalds Privacy Policy and Terms amp Conditions. Offer valid with sign up through 031117 at participating McDonalds. 7 days to redeem after email receipt. 1-time use. Not available for use with any other offers. 2017 McDonalds Youre In Leaving McDonalds Web Site

No comments:

Post a Comment